17 augusti 2017

Stjäl du tid av dig själv?


Stjäl du tid av dig själv från sådant som du skulle vilja göra för att kunna göra annat?
Här kommer ett exempel
* Du jobbar över för att du är rädd för vad som ska hända du inte gör det.

Några frågor
* Hur upplever jag mitt arbete just nu? Är det närande eller tärande?
* Finns det någon glädjekälla i mitt liv?

Du kan bli utbränd
* Om man hela tiden använder tiden till allt som man helst inte gör så kommer man tillslut att bli utbränd.
* Om din läkare lät dig förstå att du skulle dö en säker död om du inte tog det lugnare och såg till att sköta om dig själv, då skulle du väl ta dig tid till det, inte sant?
* Man kan även bli utbränd om man inte tar sig tid att komma bort från barnen, partnern, krävande vänner, jobbet, allt som samlas på hög.

Har du någon gång jobbat riktigt hårt och fått ett tack?
* När man får beröm för något man gjort så blir man sugen på att göra det igen.
* När jag läste det här kapitlet så tänker jag på alla gånger jag har blivit uppmuntrad. Det har verkligen gjort att jag har haft det bra. Jag försöker också att uppmuntra människor när jag tycker att de gör något bra.

Att välja bort saker för att orka med
För en tid sedan så valde jag bort gitarrspelandet i kyrkan för att spara lite tid till annat. Det var för att jag inte kände att jag hade tillräckligt mycket tid för detta. Det blir stressigt att trycka in övningar efter jobbet, men när jag senare fick frågan om jag ville vara med och spela så blev jag sugen och började igen.

När jag skrev det här inlägget tidigare så funderade jag både på att avsluta innebandy- och gitarrspelandet. Anledningen till detta var att jag kände att jag hade så mycket på jobbet och gjorde så mycket i kyrkan att jag inte tyckte att tiden räckte till. Jag kände då att det var enklast att avsluta de saker jag känt att jag valt själv med glädje. Anledningen till att jag valt det själv var att jag tycker att det är kul att spela innebandy och gitarr. Mina andra uppgifter tänker jag att folk tar för givet att jag ska göra och därför har jag fortsatt med detta. Förändringen jag gjorde det året var att jag hade ett pass mindre innebandy varje vecka och slutade att spela gitarr i kyrkan och spelade hemma istället, men senare började jag spela gitarr i kyrkan igen, men nu spelar jag endast gitarr när jag är hemma eller hos min mor & far.

Inga kommentarer: